onsdag 20 januari 2016

Lite mera om graviditeten

Vilken vecka är du i nu?
I vecka 20 + 4
När fick du reda på att du var gravid? 
I början av oktober oktober plussade jag på morgonen före jobbet och förstod inte att det kunde vara sant så tror ni inte att jag körde via apoteket på väg hem! 


Blev det en chock? 
Jag kände det på mig men ändå stod jag med munnen upp och fattade noll. Detta var ju det vi hade väntat på så länge redan och alla test med misslyckanden så tänkte jag nog mest att detta blir ett likadant. Så fatta lyckan när testet var positivt!

Hur gamla är du och din partner? 
Vi är båda 28 år.

Hur fick du beskedet att du var gravid? 
Som sagt så kände jag det på mig och eftersom jag var medveten om att jag kanske kunde vara gravid så märkte jag nog att något var lite annorlunda i kroppen. Det var en lördag före jobbet och eftersom vi hade planerat en ost&vinkväll tills efter jobbet så tänkte jag att det nog var bäst att kolla ifallomatt.

Vilken vecka var du i då? 
Väldigt tidigt i vecka 2-3.

Hur reagerade du när gravtestet var positivt? 
Trodde inte att det var sant och förträngde saken under hela jobbdagen. Först när jag kom hem, gjorde det andra testen och visade åt A, så kunde jag ta in detta. Men ändå vågade vi inte tror att det var sant, i veckor eller ja nästan fram till första ultran vågade vi knappt tro.

Hur berättade du för din partner att du var gravid?
A låg på soffan och försökte vila medan jag gjorde test nr.2. Med båda positiva testen gick jag ner och visade stickorna. Men lyckades hålla testen i någon vinkel så det enda A såg var "inte gravid". " Men ser du inte" säger jag och först då fattar han vad jag försöker visa.

Var det planerat?
Det var planerat och något vi hoppats på redan länge. Att försöka planera livet efter något du inte själv kan påverka så mycket i slutändan tär på en. Och det gjorde det för mig, till slut kändes det som om min kropp höll på att ge upp och stressen som byggdes upp gjorde inte saker och ting lättare. Men så kom en vändpunkt då jag fick några dagars andningspaus och jag lät mig gråta en skvätt över situationen och efter det märkte att jag kunde andas igen och lyckan att vara gravid går inte att beskriva.

Var du orolig för missfall? 
Ja, fruktansvärt! 

Vem i er närhet fick veta nyheten först? 
Våra familjer var de första vi berättade åt. Det var ganska tidigt men gick inte att dölja då vi skulle hälsa på svärmor och samtidigt skönt att få berätta åt någon.

Hur gick ni ut med det officiellt?Vi ville vänta till det första ultraljudet förrän vi berättade åt andra. Och ganska direkt efter det berättade jag på jobbet och djungeltrumman var igång.

Känner du dig redo att bli mamma? 
Jag vet faktiskt inte. På ett vis JA och på ett annat NEJ. Men man växer in i rollen med tiden och jag är övertygad om att jag kommer att bli en bra mamma till just mitt barn.

Har ni lätt för att komma överens om namnen?
Inte något vi funderat på så mycket ännu. Vi vill gärna veta vem det är vi väntar på och sedan skall vi börja fundera på allvar.

Hur känns det att ha en bebis i magen? 
Det känns bra! Mestadels iallafall! Har börjat känna rörelser nu vilket gör allt lite mera spännande!

Hur länge ska du vara föräldraledig?
Oj, svårt. Så länge jag har möjlighet.
  
Vilken vecka syntes magen i? 
Alltså i vecka fyra/fem så kände jag en hård liten kula precis där livmodern sitter. Men den syntes inte men kändes. 

Vad var det första inköpet till bebis?
Själv har jag inte köpt någon ännu, men till jul fick räkan en body med räkor på! :) och ett fint pyttelitet set av gammelmommo.

Spydde du mycket? 
Nej och det är jag otroligt glad över. Två veckor i november (tror jag) mådde jag pyton och då hölls ingenting ner, men efter det lättade det och illamåendet gör sig påmind ytterst sällan.

Var det någon favoriträtt som ändrades? 
Ingenting jag har märkt av.

Har du fått bristningar? 
Jo, men det räknade jag med. 

Tror du att det är en pojke eller flicka? 
Ingen magkänsla över huvudtaget. 

Hur mycket har du gått upp i vikt? 
Sedan förra rådgivningsbesöket före jul 2,5 kg men nu kan vi säkert skratta åt den siffran. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar