söndag 10 januari 2016

Lite mat

Nytt år och noll inspiration för matlagning, känner ni också så? Men äta bör man annars blir man knarå!
Med många lediga dagar har jag haft tid att göra mat och det gör mig aningen mera inspirerad. Så om någon där ute funderar på middag kan jag ge er två säkra recept för vardag eller helg.

Först har vi receptet på canneloni med svamp och pesto. Detta bjöd bästa Hanna på då vi ännu studerade och det har hängt med sedan dess. Säkert kort och supergott!


Du behöver:

1 paket canneloni
ca 400 g champinjoner
 lök
vitlök
1 burk pesto
2 burkar creme fariche 
riven parmesanost
salt, peppar

Hacka svamp och lök och stek. Pressa i vitlöken och häll ner crème fraiche och pesto. Låt puttra en stund. Salta och peppra och lägg till sist i nästa all parmesanost.
Fyll cannelonirören med fyllningen men spara lite sås för att täcka alla canneloni.
Lägg till sist över resten av parmesanosten och in i ugnen i ca 30 minuter på 225 grader.


Till detta brukar jag servera rödbetor som är kokta tills de är lagom mjuka. Skär dem i klyftor och stek snabbt runt i smör och honung. Salta & peppra. Servera med fetaost och ruccola (ruccola lämnade jag bort denna gång)



Denna enkla låda med potatis och maletkött passar perfekt om du vill göra mat för flera dagar.


Du behöver:

8-10 förkokta potatisar
200 g champinjoner
2 lökar
3-4 vitlöksklyftor
400 g maletkött
salt, peppar

Sås:
ca 50 g koskenlaskija
2 1/2 dl mjölk
1 1/2 msk mjöl
salt, vitpeppar
riven ost
Oliver

Stek lök, hackad svamp och vitlök tillsammans med maletköttet. Skiva potatisen och blanda med köttblandningen i en ugnsform. 
Värm upp alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt sjuda några  minuter.
Häll såsen över potatis och köttblandningen och strö över riven ost.
In i ugnen ca 35 minuter, 225 grader. 
Skiva några oliver och strö över.

Busenkelt och gott!


1 kommentar:

  1. Voi vitsi cannelonin!!! Var år o dagar sen jag gjorde den men blev så inspirerad nu så jag ska göra den i veckan!

    Hoppas du mår bra min hallonsmula. Många kramar!

    SvaraRadera