tisdag 6 januari 2015

I väntan på vardagen

Det är den sista dagen av jullovet för många och landet vaknar igen efter julfirandet. Skönt så tycker jag och det betyder väl att våren är där någonstans runt hörnet. 


Brödet var söndagens projekt, det grekiska lantbrödet som jag gjort tidigare och som alltid är lika gott. Måste säga att brödbakandet, speciellt surdegsbröd där degen skall knådas lääääänge, har blivit mycket smidigare tack vare kitchen aiden. En sats deg ger två stora bröd, men jäsningen blev tydligen lite för lång för det andra brödet så det blev en platt svart limpa. Påminnelse åt mig själv att göra halv sats då jag inte mera har en varmluftsugn.


Vi fick ett presentkort till ekosoppi till julklapp och igår blev det två nya tvättmedel och lite kokosolja som fick följa med hem.


Och så får vi ju inte glömma maten som idag blev ett ihopplock av vad som fanns i kyl och frys. Resultatet var en paj med varmröktlax, oliver i citronolja med färska örter och lite avokado med limesaft och salt. 
Gillar ni oliver så prova detta, urgott! Jag använde olivolja med citronsmak men naturell fungerar också. Hacka ner färska örtet, råkade ha koriander, persilja och basilika hemma och så var det klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar