fredag 10 oktober 2014

Ser jag finsk ut?

Något jag gått och funderat på rätt länge det här, inget i-landsproblem direkt men något som blivit ett stående skämt hos oss. Ser jag faktiskt så finsk ut? och med finsk menar jag förstås finskspråkig.
Oskojjat 10 gånger av 10 börjar folk alltid på finska i butikerna och det har varit helt okej i Åbo där man måste hitta biskopsgatan för att få höra svenska. Men nu har vi ju hittat en stad där det igen är helt okej att tala svenska och jag till och med får service på svenska, fantastiskt! Men så kommer jag, finnen tydligen, och alla talar finska med mig.
Har försökt ta tag i saken, hälsar alla med ett "hejsan" i kassan. Men antingen talar jag otydligt eller så hörs jag inte (liten parentes här, jag brukar inte vara så tystlåten) eller så ger jag finska vibbar åt folk.
Väldigt konstigt tycker jag för jag känner mig inte så där värst "finsk" av mig men där har jag helt klart fel. Så nu funderar jag ut nästa steg för att bli mera svensk. Har nu börjat med att tacka för kvittot högt och på svenska efter att kassatanten rabblat upp pris onko sinulla plussa korttia och haluatko kuitin "JO TACK"!!

4 kommentarer:

  1. Hahaha alltså Nina jag ligger o skrattar högt i sängen för jag kan riktigt se framför mig hur arg du blir :D svar nej, du ser väl inte finsk ut?! I alla fall tycker inte jag det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och har du tur någon gång kan du få komma med på shoppingtur med mig och uppleva mig "in action" :D

      Radera
  2. Jag tycker att en kund som är svenskspråkig å envisas med att börja på finska först borde ändra sitt sätt. VI MÅSTE göra svenskan hörd som kunder å de ger också mig som minoritet bland försäljarna stor lycka att få betjäna på mitt språk och att kunden begär betjäning på modersmålet.
    Jag menar - där står jag 'den inte riktigt tvåspråkiga' försäljaren å kan briljera på landets två språk å bara väntar på att få läsa å tyda kunden på bästa sätt!
    Ja blir glad när det pratas svenska, när mina helfinska kollegor får känna på svenskan å dess dialekter fastän de inte är full lärda så förstår de gott.
    Idealet sku väl va om alla pratade sitt modersmål, så att den där språkbarriären inte skulle finnas - va e de för skillnad att orden skrivs olika bara vi förstår varandra?
    Men jo Nina, du ser finsk ut, inget fel me de - du e även ganska snygg. Å sen e de så att om man själv inte kan finska helt flytande så har man svårt att förstå att den man pratar med också knagglar sig fram :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man börjar på svenska och ändå får finska som svar, hur gör man då? Det är då jag börjar undrar om jag talar i koder eller mumlar något otroligt så att kassatypen helt missar mig :D

      Radera