lördag 22 mars 2014

Levainbröd

Sverigebesöket gjorde att jag igen blev sugen på surdegsbröd och direkt på måndag satte jag igång en sats surdeg och igår var de bakdag och då bakade jag minsann hela dagen. Brödet skall knådas och jäsa i så många omgångar att det tog hela dagen. Men jag tycker det helt klart är värt det, och det är lite halva charmen med surdegsbröd. Tidigare har jag bakat ett grekiskt lantbröd men nu testade jag detta recept. Skulle ha varit aningen lättare om jag hade ägt en hushållsmaskin, men elvispen med brödvisparna fick duga denna gång.



Det som blev kvar utav surdegen skall jag nu försöka spara och mata så att jag inte behöver börja från noll igen nästa gång. Har försökt läsa hur man skall göra och den här sidan gav många bra tips. 




 Vill göra egen surdeg hittar du anvisningarna här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar